- Főoldal
- GYIK
Gyakran Ismételt Kérdések - Könyvelő iroda
Gyakran ismételt kérdések
-
Kötelező könyvelőt megbíznom, vagy magam is végezhetem vállalkozásom könyvelését?
A vállalkozás könyvelésének egy része elméletben könyvelő nélkül is elvégezhető, de nagy kérdés, hogy ezzel jól járunk-e. A könyvelőn megspórolt összeget könnyűszerrel elveszíthetjük, ha például könyvelési hiba miatt bírságot kapunk. Az éves mérleg elkészítéséhez kötelező mérlegképes könyvelő segítségét kérni, hiszen csak ő jogosult annak beadására.
-
Akkor is szükségem van könyvelőre, ha az elmúlt hónapokban nem állított ki számlát a cégem?
A megalakuló cégeknek a megalakulásuktól kezdve adatszolgáltatás- , adóbevallási és adófizetési kötelezettségük keletkezik, függetlenül attól, hogy végeznek-e gazdasági tevékenységet. Nullásan is be kell nyújtani a határidős bevallásokat.
Alvó cég esetén is tanácsos könyvelési szolgáltatás igénybevétele. Ha az év közbeni könyvelési díjat szívesen meg is spórolná, az év végi mérleg leadását (mely alvó cég esetén is kötelező) csak mérlegképes könyvelő végezheti.
-
A könyvelési díj arányos a könyvelési munkával vagy havi fix összeg fizetendő?
A KONTÍR PROFESSIONAL Kft. kedvező áron végez megbízható könyvelést. A könyvelési díjszabás szerint van egy alapdíj, mely meghatározott szolgáltatásokra vonatkozik. Amennyiben az Ön cége emellett más szolgáltatásokat is szeretne igénybe venni, vagy az alapcsomagnál több számlával, könyvelési feladattal rendelkezik, akkor az alapdíj a plusz munkával arányosan növekedik.
-
A vírus helyzetre való tekintettel lehetséges-e online együttműködés? Távkönyvelés?
A Kontír Professional Kft. lehetőséget biztosít távkönyvelésre is. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozás könyveléséhez szükséges nyugtákat, számlákat, iratokat és bankszámla kivonatokat érintésmentesen is el lehet juttatni munkatárainkhoz, például email-en, postán vagy bedobhatóak bármely napszakban (akár munkaidőn túl is) az iroda elé kihelyezett levélszekrénybe. Intézze cégügyeit a lehető legkényelmesebben!
A szerződéskötéshez egyetlen alkalommal érdemes előre egyeztetett időpontban befáradni, de különleges helyzetben, akár távolból is megoldható a szerződéskötés.
-
Mik a legfontosabb adózási, adóbevallási határidők?
A cégek és vállalkozások számos egyéb teendőik mellett sem felejtkezhetnek el arról, hogy vannak minden évben bizonyos kiemelten fontos adóbevallási vagy adóbefizetési határidők. Ezek elmulasztása vagy késedelem esetén az adóhatóság felszólítja a vállalkozást a kötelezettségének teljesítésére, különben büntetést is kiszabhat. A legfontosabb határidők:
- munkavállalók után fizetendő adók és járulékok: mindig a tárgyhót követő hónap 12.-e
- általános forgalmi adó (ÁFA) bevallás
- éves: február 25.
- negyedéves: tárgynegyedévet követő hónap 20.-a
- havi: tárgyhót követő hónap 20.-a
- helyi iparűzési adó (HIPA) bevallási határidő: május 31.
- befizetés két részletben zajlik: március 15. és szeptember 15.
- kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA) bevallás:. február 25
- személyi jövedelem adó (SZJA) bevallás: május 20.
- egyéni vállalkozó saját járulékainak bejelentése: tárgyhót követő hónap 12.-e
- cégautó bevallási kötelezettség: tárgynegyedévet követő hó 20.-a
-
Ki lehet KATÁS vállalkozó? Kinek éri meg?
Annak a vállalkozásnak ajánlott KATA adózási formát választani, akinek éves bevétele nem haladja meg a 12 millió forintot, nem számláz vele kapcsolt vállalkozásnak, legfeljebb a teljes bevétel 50%-a származik ugyanattól a partnertől, illetve legfeljebb 3 millió forint bevételre tesz szert ugyanattól a kifizetőtől, valamint főként magánszemélyeknek számláz.
-
Mit választhatok a KATA helyett?
A kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA) alól való kilépést érdemes alaposan átgondolni, tekintetbe véve, hogy KATA alól való kijelentkezés évére és az utána lévő 12 hónapra nem választható ez az adózási mód újra. A KATÁS vállalkozások áttérhetnek kisvállalati adózásra (KIVA) vagy a társasági adó (TAO) hatálya alá. KATÁS egyéni vállalkozások pedig választhatják a személyi jövedelemadót, ezen belül is kétfélét az átalányadózást vagy a vállalkozói jövedelemadózást. Nagyon fontos, hogy az érvényes váltáshoz nem elegendő bejelenteni az új adózási módra való áttérést, hanem külön be kell jelenteni a KATA adóalanyiság megszűnését.
-
Hogyan tudok eleget tenni az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettségnek?
Az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá eső áfaalanyoknak kötelező az Online Számlarendszerbe regisztrálniuk már az első ilyen számla kibocsátása előtt. Online pénztárgép használata esetén nincsen sok dolguk, ugyanis az automatikusan eleget tesz a számlaadat-szolgáltatási kötelezettségnek. Számlatömbből kézzel kiállított számlák használatára továbbra is van lehetőség, azonban az ezekről való online számlaadat-szolgáltatás most több munkát igényel, hiszen ezeket egyesével be kell vezetni az Online Számlarendszerbe. Kézzel kiállított számla esetén 4 naptári nap áll rendelkezésre, hogy a vállalkozó bevezesse az Online Számlarendszerbe, ha az áthárított adó nem éri el az 500.000 Ft.-os összeghatárt. Azonban ha eléri ezt az értékhatárt, akkor a számla kiállítást követő egyetlen napon belül eleget kell tenni az online számlaadat-szolgáltatásnak. Ha nem kézzel kiállított számlát használunk, akkor igénybe vehetők online számlázó programok, melyek automatikusan eleget tesznek az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettségnek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) saját Online Számlázó programja például már mobil applikáció formájában is elérhető, hogy megkönnyítse a vállalkozók dolgát.
-
Mely számlák tartoznak most az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá?
2021. januárjától tovább bővült az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá tartozó számlák köre. Tavaly július elején már történt egy szigorítás, mely most kiegészül azzal, hogy a sztornó és helyesbítő számlák, illetve a magánszemélyek és külföldi vállalkozások részére kiállított számlákról is kötelesek online számlaadat-szolgáltatást végezni a vállalkozások. Gyakorlatilag most már minden számlára kiterjed az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség.
-
Mit jelent a 100%-os garancia? Mit takar a felelősségbiztosítás?
A felelősségbiztosítás és 100%-os garancia azt jelenti, hogy a könyvelő cég szakmai tevékenysége során elkövetett esetleges hibákból származó pénzügyi veszteségért kártérítést vállal a biztosító. A felelősségbiztosítás garantálja, hogy Önnek és vállalkozásának nem kell megfizetnie a könyvelői hibákból keletkezett károkat.
-
Lehetséges-e év közben könyvelőváltás?
Igen, év közben is van lehetőség könyvelőváltásra, de ez a megnövekedett papírmunka következtében többlet költségekhez vezethet. Ezen kívül kérdéses lehet, hogy meddig terjed a régi és az új könyvelő felelőssége, főleg azon folyamatokban, melyet a régi kezdett el, de az új könyvelő fejez be.